Walery Eljasz Radzikowski
w epoce odkrywania Tatr.
Galeria fotografii (19) |
Pokaz slajdów |
pobierz tekst w wersji pdf. |
Postacią
równie wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju podobnie jak ksiądz Józef
Stolarczyk, doktor Tytus Chałubiński czy Władysław hrabia Zamoyski był
Walery Eljasz - Radzikowski.
Data narodzin Walerego Eljasza - Radzikowskiego nie jest dokładnie
znana. Przypuszcza się, że przyszedł on na świat w 1840 lub 1841 roku w
Krakowie. Faktem jest jednak, że pochodził on z rodziny artystów – jego
ojciec był malarzem, brat Władysław rzeźbiarzem, a siostra Maria
realizowała się w malarstwie, koronkarstwie i sztuce stosowanej. Malarz i
grafik, autor przewodników tatrzańskich, wytrwały popularyzator Tatr i
Zakopanego, wybitny działacz Towarzystwa Tatrzańskiego. Przyczynił się
on także do założenia Straży Ochrony Przyrody, której głównym celem
było ocalenie od zagłady kozic i świstaków – przedstawicieli górskiej
przyrody zagrożonych wyginięciem w XIX wieku.
Prawie
całe życie używał nazwiska pojedynczego Eljasz, a dopiero w ostatnich
latach podwójnego. W 1856 roku Walery rozpoczął studia w krakowskiej
Szkole Sztuk Pięknych, gdzie doskonalił warsztat pod czujnym okiem Władysława
Łuszczkiewicza. Być może właśnie od swojego nauczyciela przejął młody
artysta zainteresowanie malarstwem historycznym oraz sztuką pejzażu.
Wiadomo natomiast, że dzięki Łuszczkiewiczowi zainteresował się
zabytkami Krakowa, które później niejednokrotnie rysował oraz malował.
W późniejszych latach na twórczość Eljasza-Radzikowskiego miała wpływ
także przyjaźń z Józefem Ignacym Kraszewskim, który pobudził wyobraźnię
artysty tematyką historyczną.
Spod
skrzydeł Władysława Łuszczkiewicza młody malarz wyleciał aż do
Monachium, gdzie kontynuował naukę oraz jako rekonwalescent po tyfusie z
polecenia Rządu Narodowego udzielał pomocy ochotnikom wyrażającym chęć
walki w Powstaniu Styczniowym. Brak poparcia idei wyjazdu ze strony rodziny
zmusił artystę do szukania źródła utrzymania. W czasie wolnym od nauki
kopiował on malowidła dawnych mistrzów z monachijskiej Pinakoteki i
sprzedawał je za drobne sumy. Z tego okresu pochodzi pierwszy obraz olejny
Walerego Eljasza - Radzikowskiego, który przesiąknięty jest drugą pasją
malarza – historią Polski. Dzieło to nosi tytuł „Stefan Czarniecki
zawiązujący Konfederację Tyszowiecką”. Po powrocie do Krakowa w 1866
r. był nauczycielem rysunków w różnych szkołach, m.in. w Gimnazjum św.
Anny w latach 1872 - 1891.
W
swej twórczości malarskiej i graficznej zajmował się głównie tematyką
historyczną oraz przeszłością i zabytkami Krakowa, ale także malarstwem
sakralnym. Malował obrazy, które zdobią wnętrza kościołów w Skawinie,
Libiążu Wielkim, Kętach, Muszynie, Ujanowicach i Mikluszowicach. Dwa z
nich znajdują się też w świątyniach w Dobrkowie i Nowym Sączu – są
to dzieła znane jako „Wniebowzięcie Marii Panny” oraz obraz św. Zyty.
W 1871 r. namalował freski w nowym kościele w Chochołowie, a w 1898 r.
obraz olejny św. Andrzeja do kościoła w Zakopanem. Ilustrował też książki
i czasopisma, projektował teatralne kostiumy i dekoracje. Od 1856 r.
wystawiał swoje dzieła głównie w Krakowie i Warszawie, ale także we
Lwowie i Wiedniu.
Datą
przełomową w życiu i twórczości Walerego Eljasza - Radzikowskiego był
rok 1860. Wtedy to właśnie młody artysta, w towarzystwie dwóch malarzy
– Aleksandra Kotsisa i Karola Sagnowskiego udał się na wędrówkę po
beskidzkich szlakach. Na początku sierpnia Walery Eljasz - Radzikowski stanął
na szczycie Babiej Góry, skąd roztacza się rozległy widok na Tatry. Od
tego czasu najwyższe polskie góry stały się jego pasją oraz
niewyczerpanym źródłem natchnienia.
Już
w latach młodzieńczych odczuwał nieprzeparty pociąg do gór. W Zakopanem
pojawił się po raz pierwszy 30 lipca 1861 roku i już w dwa dni później
stanął na przełęczy Zawrat. Nie zachowało się zbyt wiele informacji o przebiegu tej wyprawy. Wiadomo jedynie, że artysta podziwiał urzekający
pięknem krajobraz Morskiego Oka oraz wędrował po Tatrach, w których nie
wyznaczono jeszcze szlaków turystycznych. W późniejszym czasie miłośnicy
gór korzystali z przewodników autorstwa Walerego Eljasza - Radzikowskiego,
lecz w 1861 roku jedynym źródłem informacji dostępnym dla młodego
malarza był przewodnik wywodzący się z miejscowej ludności. Pamiątką
po pierwszym pobycie w Tatrach był rysunek przedstawiający widok Czarnego
Stawu Gąsienicowego, Zawratu i Giewontu.
W
roku 1862 penetrował południową, wtedy jeszcze węgierską stronę Tatr.
Zwiedził Smokowiec i konno dotarł do Doliny Wielickiej. Od samego początku
ze wszystkich swoich wycieczek sporządzał skrupulatne notatki, szkicował
pejzaże, dokumentował życie górali, rysował postacie przewodników i
turystów. Można go nazwać bez wątpienia „kronikarzem” pionierskiej
epoki poznawania Tatr. Trwałą sławę zdobył swoją działalnością
pisarską, artystyczną i społeczną związaną z Tatrami.
W
1864 roku Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych zakupiło od artysty
„Zdobycie Wolmaru na Szwedach pod dowództwem Jakuba Potockiego”. Za
uzyskane w ten sposób środki Eljasz-Radzikowski udał się w podróż do
Niemiec, a później także Belgii, Francji Włoch i Austrii. Dzięki
odbyciu międzynarodowej wyprawy miał on okazję zapoznać się z owocami
twórczości najwybitniejszych malarzy europejskich.
W
Tatry powrócił ponownie w roku 1866. Wtedy to szybko stał się zapalonym
turystą i przez następne lata zdobył wszystkie dostępne wówczas szczyty
i przełęcze i to w latach, kiedy nie były jeszcze często odwiedzane, np.
Świnica, Lodowy Szczyt, Gerlach. Kilka większych wycieczek odbył z
doktorem Tytusem Chałubińskim, z którym się przyjaźnił, m.in. w 1875
r. byli na Gerlachu. W 1896 r. w towarzystwie Jana Kasprowicza i innych osób
był na kilkudniowej wycieczce, w czasie której zwiedzano Ciemnosmreczyńskie
Stawy i przechodzono przez Ciemne Smreczyny, co niewątpliwie zainspirowało
Kasprowicza do napisania poematu „Krzak dzikiej róży w Ciemnych
Smreczynach”.
Walery
Eljasz - Radzikowski chodził po Tatrach w epoce, kiedy wśród turystów
polskich było regułą odbywać wycieczki pod wodzą przewodników góralskich.
Jego przewodnikami bywali m.in.: Jan Gąsienica - Gładczan, Maciej Sieczka,
Szymon Tatar, Jędrzej Wala starszy, Bartłomiej Obrochta.
Już
od 1861 r. rysował i malował widoki tatrzańskie i typy góralskie, a także
prowadził zapiski. Pierwsze jego publikacje tatrzańskie to drzeworytnicze
podobizny trzech słynnych przewodników tatrzańskich: Jędrzej Wala
starszy, Maciej Sieczka i Szymon Tatar. Od 1870 ogłaszał już własne
artykuły i książki o tematyce tatrzańskiej i podtatrzańskiej, ozdabiając
je własnymi rysunkami, drzeworytami, litografiami lub miedziorytami, a później
także własnymi fotografiami. Swoje spostrzeżenia i przemyślenia z odbytych
wycieczek publikował w tak poczytnych czasopismach jak „Kłosy”
i „Biesiada Literacka”, ilustrując je własnymi szkicami i rysunkami.
Publikował również swoje artykuły w „Pamiętniku Towarzystwa Tatrzańskiego”.
W
tymże 1870 roku opublikował najważniejsze dzieło swojego życia, a mianowicie „Ilustrowany przewodnik do Tatr, Pienin i Szczawnic”, którego
popularność była tak wielka, że do roku 1900 doczekał się dalszych pięciu
kolejnych wydań. Przewodnik ten, chociaż w ostatnich swych wydaniach nie
we wszystkim nadążał za szybkim rozwojem ówczesnej turystyki, był przez
blisko pół wieku bardzo popularny, odgrywając doniosłą rolę w budzeniu
zamiłowania do wycieczek w Tatry i na Podtatrze i przyczyniając się
wydatnie do spopularyzowania Zakopanego i góralszczyzny w społeczeństwie
polskim. Stał się on po 1870 roku turystyczną „biblią” wprowadzającą
w Tatry kilka pokoleń miłośników górskich wypraw i wycieczek.
Drugą
z kolei tatrzańską książką Walerego Eljasza - Radzikowskiego były
„Szkice z podróży w Tatry”, ozdobione miedziorytami według rysunków
autora. Poczynając od 1870 r. ogłosił w czasopismach trzech zaborów
liczne opisy swych wycieczek tatrzańskich, przeważnie przez siebie
ilustrowane, np.: „Świnica, najwyższy szczyt w Tatrach Polskich”,
„Szkice z podróży w Tatry”, „Wycieczka do Morskiego Oka przez
Zawrat”, „Obrazek z podróży w Tatry”, „Wycieczka na Gerlach,
szczyt najwyższy w Tatrach”, „Krzyżne” i wiele innych.
W
czasie sporu granicznego o Morskie Oko napisał rozprawę „O nazwie
Morskiego Oka w Tatrach”, także po niemiecku i węgiersku oraz drugą pt.
„Spór o granice w Tatrach”. Ważne dla dziejów turystyki tatrzańskiej
jest jego „Wspomnienie o schroniskach nad Morskiem Okiem”. Tematem jego
licznych artykułów były też wypadki w Tatrach, zmarłe osoby zasłużone
dla Tatr, wiatr halny, rysie w Tatrach, przewodnictwo tatrzańskie. Pisał
też o zabytkowym kościele w Dębnie, o stylu zakopiańskim, o komunikacji
na Podtatrzu i kilkakrotnie przypominał społeczeństwu o dziejach Chochołowa,
zwłaszcza o Powstaniu Chochołowskim w 1846 r.
Tatrzańskie
prace malarskie i graficzne Walerego Eljasza - Radzikowskiego to osobny,
wielki rozdział jego twórczości artystycznej, obejmujący krajobrazy,
panoramy, studia rodzajowe z życia górali i turystów i portrety. Są to
obrazy olejne, akwarele, rysunki, drzeworyty, miedzioryty, akwaforty.
Bardziej znane jego tatrzańskie obrazy olejne, tylko częściowo zachowane
w muzeach, to m.in.: Zagroda tatrzańska, Pasterze tatrzańscy, Z życia w
Tatrach, Koleba ks. Stolarczyka, Dolina Kościeliska, Przewodnik tatrzański
w drodze na Polski Grzebień, Widok Giewontu od Zakopanego, Morskie Oko,
Widok z Rusinowej Jaworzyny, Kłusownik w Tatrach, Sabała na wierchu grający,
Dudarz karpacki, Rysy z grani we Wysokiej, Targ w Zakopanem, Bacówka w
Tatrach, Boginka tatrzańska, Zbójnicy tatrzańscy, Czarny Staw Gąsienicowy,
Rysy i Waga, Juhas z owcami, Góralka z obońkami.
Nie
mniej liczne są jego akwarele o różnorodnej tematyce tatrzańskiej i
podtatrzańskiej. Np. wysoko ceniony „Kościół w Chochołowie” i
niezliczone rysunki, które tylko częściowo były reprodukowane w jego własnych
i obcych pracach drukowanych. Dużo jego ilustracji tatrzańskich wydano też
osobno w czasopismach, na pocztówkach, papierze listowym i kalendarzach, również
jako winiety lub karty tytułowe na dawnych legitymacjach członkowskich TT.
Na pocztówkach ukazały się różne serie, np. sceny z życia turystów,
albo z okazji wygrania sporu granicznego o Morskie Oko, czy barwne serie jak
Tatry i Baśń tatrzańska.
Pośmiertnie
liczne ilustracje Walerego Eljasza - Radzikowskiego również były i nadal
są reprodukowane lub kopiowane w różnych publikacjach, m.in. na ozdobę
okładek i na ekslibrisach, nieraz z przemilczaniem autorstwa. Rysował też
mapy Tatr do swych przewodników. Należał do wcześniejszych fotografów
tatrzańskich, już od 1890 r. zbiór jego zdjęć, a zachowało się
kilkaset, stanowi bezcenny materiał dokumentalny, dokładnie opisany i datowany przez autora. Dodać trzeba, że tylko w małym stopniu
wykorzystano dotąd w druku spuściznę po Walerym Eljaszu przechowywaną w
różnych zbiorach muzealnych: rysunki, tzw. raptularze tatrzańskie
(notatniki z zapiskami i szkicami, także akwarelkami), obfita
korespondencja, pamiętniki.
Poza
działalnością pisarską i artystyczną nie mniej ważna była działalność
społeczna Walerego Eljasza - Radzikowskiego. Był jednym z założycieli i
najbardziej zasłużonym działaczy Towarzystwa Tatrzańskiego. W okresie od
1877 r. do 1905 r. pracował bezinteresownie w jego zarządzie przez 18 lat.
Organizował przewodnictwo tatrzańskie i straż ochrony przyrody, wytyczał
nowe ścieżki turystyczne i dozorował ich budowy, jako pierwszy w Tatrach
Polskich osobiście znakował farbą szlaki turystyczne, takie jak: szlak z
Jaszczurówki przez Waksmundzką Polanę do Roztoki, szlak Doliną
Jaworzynki na Halę Gąsienicową oraz zejście ze Świnicy na przełęcz
Zawrat. Czuwał nad schroniskami, opiekował się zakopiańskim kasynem
Towarzystwa Tatrzańskiego, gdzie był jego gospodarzem i bibliotekarzem,
współpracował przy redagowaniu „Pamiętnika TT" i nowej mapy Tatr
wydanej przez Towarzystwo Tatrzańskie. Mieszkając każdego lata w
Zakopanem, brał udział w licznych pracach społecznych, dotyczących najróżniejszych
lokalnych spraw, m.in. od 1891 r. brał udział w redagowaniu czasopism
zakopiańskich: „Gazety Zakopiańskiej" i „Przeglądu Zakopiańskiego".
Przez wiele lat był w Zakopanem postacią dobrze znaną i popularną. Górale
zwali go Helijos.
Także
poza Zakopanem i Tatrami Walery Eljasz - Radzikowski był bardzo czynny.
Napisał i zilustrował szereg prac z dziedziny historii kultury i dawnych
dziejów Polski. Przyjaźnił się i współpracował z wieloma wybitnymi
Polakami, np. z Józefem Ignacym Kraszewskim, który mu pomógł przy druku
pierwszego wydania przewodnika tatrzańskiego, z Tytusem Chałubińskim, z
Janem Kasprowiczem. Sprowadził w Tatry Polskie pierwsze wycieczki Czechów,
w 1897 r. ilustrował pierwszą czeską książkę o Tatrach Karola Droža
pt. „Tatry”.
Walery
Eljasz był w Zakopanem postacią bardzo popularną i szanowaną zarówno wśród
gości,
jak i miejscowych górali. O sławie jaką się cieszył świadczył
chociażby fakt, że w 1876 roku, podczas uroczystości poświęcenia
kamienia węgielnego pod jego dom, zgromadzili się na Krupówkach prawie
wszyscy mieszkańcy Zakopanego. Doniosłość tego wydarzenia podkreślał
występ orkiestry górniczo – hutniczej z Kuźnic. Był pierwszym „gościem”,
turystą i letnikiem, który w Zakopanem
zbudował sobie dom. Stanął on
przy Krupówkach, a zaprojektował go jego brat Stanisław. Po sprzedaniu w
1881 r. tego małego domku postawił w latach 1881 -1883 dom piętrowy, „Eljaszówka",
przy ul. Stara Polana, a przy nim w latach 1890 - 1891 jeszcze jeden mały
domek. Oba te domy projektował także brat Stanisław. Tylko ten ostatni
zachował się do dziś.
Po
roku 1900 jego stan zdrowia zaczął się nagle pogarszać. 22 marca 1905
roku nagle zmarł. Pochowano go na cmentarzu Rakowickim w Krakowie, gdzie
ostatni hołd złożyli mu przedstawiciele czterech pokoleń przewodników góralskich
składając na grobie wieniec z kosodrzewiny z napisem „Ojcu swemu i obrońcy”.
Walery
Eljasz - Radzikowski należy do osób najbardziej zasłużonych w rozwoju
polskiej turystyki tatrzańskiej i rozwoju Zakopanego. W piśmiennictwie
tatrzańskim zajmuje jedno z czołowych miejsc. Jego twórczość graficzna
i malarska odegrała niegdyś doniosłą rolę w popularyzowaniu tak mało wówczas
znanych Tatr i Zakopanego, a dzisiaj stanowi niezwykle cenny materiał
dokumentalny. Do „legendarnych" postaci tatrzańskich takich jak
Stolarczyk, Chałubiński, Sabała, Klimek Bachleda, trzeba dołączyć również
i postać Walerego Eljasza - Radzikowskiego.
„I
cóż te Tatry mają tak cudownie przyciągającego do siebie, że się za
niemi tęskni, jakby za ukochaną osobą? Jakaż siła zwabia tam ludzi
najrozmaitszego zatrudnienia, usposobienia, płci i wieku? Uczeni, badacze
przyrody, artyści, poeci, miłośnicy pięknej natury dążą do Tatr,
jakby do skarbnicy dziwów, a wracają stamtąd owiani urokiem niepojętym
dla tych, co tam nie byli.
Pierwszą
i główną przyczyną uroku Tatr jest piękność natury całą potęgą
oddziaływającej na duszę człowieka. Drugą przyczyną przywiązania się
do tych gór jest charakter ich mieszkańców. Serdeczność, szczerość,
prostota z uprzejmością, gościnność, uczynność, a nade wszystko
uczciwość, zmuszają pokochać górali Nowotarskich. Dalszym czynnikiem
lgnienia do
Tatr jest siła odżywcza wiecznie świeżej, młodej przyrody,
nieujętej w niewolniczą służbę dla człowieka; tam czuje się człowiek
jakby sam w cztery oczy z najukochańszą istotą, która go darzy wzajemnością,
racząc wielbiciela wszystkiemi swemi wdziękami”.
Cytowany fragment pochodzi z pierwszego wydania „Ilustrowanego przewodnika do Tatr, Pienin i Szczawnic” autorstwa Walerego Eljasza Radzikowskiego wydanego w 1870 roku w Poznaniu i chyba najpełniej oddaje emocjonalny stosunek autora do pasji jego życia, jaką stanowiły Tatry. W epoce odkrywania i poznawania Tatr jaką była druga połowa XIX wieku przewodnik Walerego Eljasza był nieodłącznym elementem wyposażenia każdego badacza czy turysty zwiedzającego Tatry. Stanowił on swego rodzaju „biblię” w literaturze przewodnickiej tego okresu, na której wychowało się kilka pokoleń miłośników Tatr.
Jacek Ptak
Galeria fotografii (19) |
Pokaz slajdów |
pobierz tekst w wersji pdf. |
Bibliografia:
1.
Zofia Radwańska - Paryska, Witold Henryk Paryski, Wielka Encyklopedia
Tatrzańska, Wydawnictwo Górskie, Poronin 2005.
2.
Walery Eljasz, Ilustrowany przewodnik do Tatr, Pienin i Szczawnic, Poznań
1870.
3.
Walery Eljasz, Szkice z podróży w Tatry, Poznań – Kraków, 1874.
4.
Maciej Pinkwart, Zakopiańskim szlakiem Walerego i Stanisława Eljaszów,
Warszawa – Kraków 1988.
5.
Krzysztof Pisera, Jak dawniej po Tatrach chadzano, Tatrzański Park
Narodowy, Zakopane 2013.
6.
Jarosław Skowroński, Dawno temu w Tatrach, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź
2003.
7.
Eugeniusz Janota, Przewodnicy Zakopiańscy, [w:] Kłosy nr 74-75, Warszawa
1866.
8.
Małopolska Biblioteka Cyfrowa.: www.mbc.malopolska.pl
9.
Cyfrowa Biblioteka Narodowa.: www.polona.pl
10.
Narodowe Archiwum Cyfrowe.: www.nac.gov.pl
11.
Polska na fotografii.: www.fotopolska.eu